• Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna z elementami neuroterapii w Katowicach
4Mind Therapy Sp. z o.o.
4Mind Therapy Sp. z o.o.
  • Zadzwoń 48530093191
  • Napisz do nas kontakt@4-mind.pl
  • Home
  • O nas
  • Oferta Poradni
    • Oferta dla dzieci i młodzieży
    • Oferta dla dorosłych
    • Fizjoterapia dla dorosłych
    • Rehabilitacja dla seniorów
    • Rehabilitacja pocovidowa
  • Mama i dziecko
  • Cennik
  • Blog
  • Terapia Online
    • Home
    • O nas
    • Oferta Poradni
      • Oferta dla dzieci i młodzieży
      • Oferta dla dorosłych
      • Fizjoterapia dla dorosłych
      • Rehabilitacja dla seniorów
      • Rehabilitacja pocovidowa
    • Mama i dziecko
    • Cennik
    • Blog
    • Terapia Online
Kontakt

Dysleksja – fakty i mity

4Mind Therapy Sp. z o.o. > Blog > Diagnozy > Dysleksja – fakty i mity
  • 15 listopada 2024
  • Poradnia 4Mind Therapy
  • Diagnozy

Dysleksja jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych związanych z czytaniem i pisaniem, które dotyka około 5–15% populacji, co przekłada się na miliony ludzi na całym świecie. Mimo że wiedza na temat dysleksji stale rośnie, wciąż istnieje wiele mitów i nieporozumień związanych z tym zaburzeniem. W tym artykule omówimy najczęstsze mity na temat dysleksji i skonfrontujemy je z faktami, aby lepiej zrozumieć, czym jest to zaburzenie, oraz rozwiać krzywdzące stereotypy.

Mit 1: Dysleksja to problem związany z inteligencją

Fakt: Dysleksja nie ma związku z inteligencją

Wiele osób mylnie uważa, że dysleksja wiąże się z niskim poziomem inteligencji. W rzeczywistości osoby z dysleksją mogą być bardzo inteligentne, a ich trudności wynikają z problemów z przetwarzaniem językowym, a nie z niskim IQ. Znane osoby z dysleksją, takie jak Albert Einstein, Steven Spielberg czy Richard Branson, są doskonałym przykładem, że osoby z tym zaburzeniem mogą odnosić sukcesy na najwyższym poziomie.

Mit 2: Dysleksję można „wyleczyć”

Fakt: Dysleksja to zaburzenie o podłożu neurobiologicznym, które nie znika, ale można je skutecznie wspierać

Dysleksja nie jest chorobą, którą można wyleczyć, ponieważ jej przyczyny leżą w strukturze mózgu i sposobie przetwarzania informacji językowej. Wczesna diagnoza i odpowiednie wsparcie edukacyjne mogą znacząco poprawić umiejętności czytania i pisania. Regularna terapia z logopedą lub terapeutą pedagogicznym oraz dostęp do technologii wspierających mogą znacząco ułatwić codzienne funkcjonowanie osób z dysleksją.

Mit 3: Dysleksja objawia się tylko problemami z czytaniem

Fakt: Dysleksja wpływa na różne aspekty przetwarzania języka, nie tylko czytanie

Dysleksja najczęściej objawia się problemami z czytaniem, ale osoby z tym zaburzeniem mogą mieć również trudności z pisaniem, rozpoznawaniem dźwięków, zapamiętywaniem słów, a także problemami z organizacją i pamięcią krótkotrwałą. Często trudności te obejmują ortografię, pisanie ze słuchu, mylenie liter i kłopoty z płynnością czytania. Z tego powodu dysleksja jest klasyfikowana jako zaburzenie wieloaspektowe.

Mit 4: Dysleksję diagnozuje się tylko u dzieci

Fakt: Dysleksję można zdiagnozować na każdym etapie życia

Choć najczęściej diagnoza dysleksji odbywa się w wieku szkolnym, kiedy dziecko zaczyna naukę czytania i pisania, wielu dorosłych z dysleksją nie zostało nigdy formalnie zdiagnozowanych. U dorosłych objawy mogą obejmować wolniejsze czytanie, trudności w pisaniu czy problem z organizacją informacji. Rozpoznanie dysleksji w dorosłym życiu pozwala lepiej zrozumieć swoje wyzwania i wdrożyć strategie pomocnicze.

Mit 5: Dysleksja występuje rzadko

Fakt: Dysleksja jest powszechna – dotyczy od 5% do 15% populacji

Dane szacunkowe pokazują, że dysleksja występuje u 1 na 10 osób, a w niektórych krajach diagnozuje się ją nawet u 15% uczniów. W Polsce problem dysleksji dotyczy ok. 10% populacji dzieci w wieku szkolnym. To pokazuje, że dysleksja jest powszechnym zaburzeniem, a jego skala wymaga odpowiedniego zrozumienia i wsparcia w systemie edukacji.

Mit 6: Dzieci z dysleksją są leniwe lub mniej zmotywowane

Fakt: Dzieci z dysleksją często wkładają więcej wysiłku niż ich rówieśnicy, by osiągnąć te same wyniki

Dysleksja nie wynika z braku chęci do nauki czy lenistwa. Dzieci z tym zaburzeniem muszą wkładać znacznie więcej energii i wysiłku, aby nauczyć się tych samych rzeczy, co ich rówieśnicy. Dodatkowo zmagają się z presją, co często prowadzi do obniżonej samooceny. Zrozumienie i wsparcie ze strony rodziców, nauczycieli i rówieśników są kluczowe, aby dziecko z dysleksją mogło rozwijać się bez poczucia winy lub wstydu.

Mit 7: Osoby z dysleksją nie mogą odnosić sukcesów akademickich

Fakt: Wiele osób z dysleksją odnosi sukcesy akademickie i zawodowe, zwłaszcza przy odpowiednim wsparciu

Dysleksja nie stanowi bariery nie do pokonania dla sukcesu akademickiego czy zawodowego. Dzięki właściwemu wsparciu i strategiom, takim jak technologie wspierające czy dodatkowy czas na testy, osoby z dysleksją mogą osiągać znakomite wyniki. Wiele osób z dysleksją ma rozwinięte zdolności w obszarach niezwiązanych z językiem, takich jak sztuka, matematyka czy nauki ścisłe. Wsparcie i adaptacja środowiska edukacyjnego są kluczem do osiągnięcia ich pełnego potencjału.

Mit 8: Dysleksję można szybko zdiagnozować jednym testem

Fakt: Diagnoza dysleksji jest złożonym procesem, który wymaga czasu i współpracy specjalistów

Rozpoznanie dysleksji wymaga wieloaspektowej oceny przeprowadzanej przez specjalistów, takich jak psychologowie, pedagodzy i logopedzi. Diagnoza obejmuje analizę wywiadu z rodzicami, ocenę zdolności poznawczych oraz testy umiejętności czytania i pisania. Jest to proces wymagający dokładności i czasu, ponieważ inne zaburzenia mogą dawać podobne objawy, a każda diagnoza powinna być precyzyjna i oparta na kompleksowej ocenie.

Mit 9: Dysleksja ustępuje z wiekiem

Fakt: Dysleksja jest zaburzeniem na całe życie, ale jej objawy mogą się zmieniać

Dysleksja nie znika, ale wiele osób z dysleksją z czasem opracowuje strategie, które pomagają im radzić sobie z trudnościami. Dzieci mogą nauczyć się technik ułatwiających czytanie i pisanie, ale nadal mogą mieć trudności w innych obszarach, np. w organizacji czy ortografii. Kluczową rolę odgrywa wczesna interwencja i wsparcie – im szybciej zostaną wdrożone odpowiednie metody, tym lepsze efekty można osiągnąć.

Podsumowanie

Dysleksja to złożone zaburzenie, które często jest błędnie rozumiane przez społeczeństwo. Podkreślenie faktów i obalenie mitów na temat dysleksji pozwala nie tylko lepiej zrozumieć, czym jest to zaburzenie, ale również pomaga wspierać osoby zmagające się z nim. Zamiast stereotypów, potrzebne jest oparte na faktach podejście oraz zrozumienie, że odpowiednie wsparcie może pomóc osobom z dysleksją rozwijać się i odnosić sukcesy w różnych dziedzinach życia.

Wróć do wszystkich wpisów

Tagi: #Dla dzieci, #Dla młodzieży

Autor: Poradnia 4Mind Therapy

4Mind Therapy to poradnia psychologiczno-pedagogiczna, która specjalizuje się w terapii i diagnozie dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Zespół doświadczonych specjalistów wykorzystuje innowacyjne metody leczenia, oferując holistyczne podejście do zdrowia psychicznego i fizycznego.

Jesteś zainteresowany?

Skontaktuj się z nami!

Kontakt

Dla dzieci, Dla młodzieży
  • QEEG – w diagnostyce i terapii
4Mind Therapy Sp. z o.o.

Nasza poradnia to centrum terapii dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Oferujemy innowacyjne metody leczenia. Z doświadczonym zespołem specjalistów zapewniamy holistyczne podejście do zdrowia psychicznego i fizycznego.

4Mind Therapy Sp. z o.o.
NIP: 6343003248

Szybka nawigacja

  • O nas
  • Oferta dla dzieci i młodzieży
  • Oferta dla dorosłych
  • Projekt „Mama i dziecko”
  • Fizjoterapia dla dorosłych
  • Rehabilitacja dla seniorów
  • Rehabilitacja pocovidowa
  • Cennik
  • Blog
  • Kontakt

Kontakt

ul. Józefowska 5, 40-144 Katowice
+48 530 093 191
kontakt@4-mind.pl
Poniedziałek - Piątek - 8:00 - 18:00
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi (FAQ)

© 2024 - 4mind Therapy. Wszelkie prawa zastrzeżone